Architectuur Rotterdam

Koolhaas en zijn team van het Office for Metropolitan Architecture (OMA) ontwierpen de Kunsthal van 1988 tot 1989. In 1992 opende het zijn deuren voor het publiek en het ontwerp viel meteen in de smaak. De missie van het museum als een bron van artistieke inspiratie dreef Koolhaas om de grenzen van de architectuur te verleggen en een structuur te creëren die soms wordt aangeduid als ‘een kunstwerk op zich’.

Met behulp van een hellende, spiraalvormige vloer vervoert de doosvormige structuur bezoekers moeiteloos over zeven tentoonstellingsruimtes. Ontwerpaspecten die interessant zijn om naar te kijken, zijn om elke hoek te vinden, van de positie van de hoofdgalerij, die boven straatniveau lijkt te zweven, tot de oranje stalen balk die over een rand van het dak loopt. Door het gebruik van materialen die voorheen ongehoord waren in kunstmusea, heeft het bouwwerk een industriële uitstraling. Naast hun functionele kenmerken koos Koolhaas vanwege hun esthetische aantrekkingskracht voor gegolfd plastic, ruw beton, gegalvaniseerd staal en ruw gezaagde houten stammen.

Williamsburg

De Willemsbrug werd voltooid in 1878. Hij verbindt het noordelijk deel van de stad met het zuidelijk deel van de stad en is schitterend rood geschilderd. Het heeft een totale overspanning van 318 meter. Het werd gebouwd in 1878 en volledig gerenoveerd in 1981.

Infrastructuur in Rotterdam

A. Willems creëerde de Willemsbrug, die de Willemsrivier overspant. Het was lange tijd de meest cruciale oversteekplaats over de Maas in België. Vroeger torende Veerling boven Rotterdam uit.

De ongeveer een kilometer lange Maastunnel werd gebouwd in 1942. Hij werd gebouwd in 1996 en is een nieuw icoon geworden van de Rotterdamse dynamiek. Momenteel omvat de infrastructuur van Rotterdam een ​​aantal vitale schakels.

Wilhelminakade

Gelegen aan de Wilhelminakade, die langs de Maas loopt, is de Rotterdamse pier wereldberoemd. De route van Rotterdam naar New York en terug werd van 1901 tot 1971 door schepen bevaren. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was de Holland Amerika Lijn voor veel (Oost) Europeanen een onmisbare schakel tussen Europa en Amerika.

Tussen Rotterdam en New York City is er een nauwe band. Sinds 1873 vervoeren schepen passagiers en vracht tussen de steden. Ook de architectuur van Rotterdam wordt vandaag de dag beïnvloed door Amerikaanse ontwerpprincipes.

De Wilhelminakade is omgeven door wolkenkrabbers, die de lucht vullen. Met een gemiddelde hoogte van 150 meter zijn de constructies gemaakt met behulp van de meest up-to-date milieuvriendelijke processen en innovatief design. Voor zover ik weet, is het motto van de architect “hoe hoger, hoe beter”.

Erasmusbrug

De Erasmusbrug, een van de beroemdste bruggen van Nederland, overspant de rivier de Nieuwe Maas en vormt een essentiële verbinding tussen het noorden en het zuiden van de stad Rotterdam. Tijdens een fietstocht door het centrum van Rotterdam is dit een fascinerend gebied om te ontdekken. Om van de futuristische Kop van Zuid naar de eeuwenoude wijk Delfshaven te reizen, moet je tijdens de tour een brug oversteken.

De Kop van Zuid is een Rotterdamse wijk die in rap tempo wordt herontwikkeld en toch trots haar industriële achtergrond laat zien. Het is de thuisbasis van de torenhoge De Rotterdam van Rem Koolhaas, een bekroonde woonwolkenkrabber die bekend staat als het Montevideo-gebouw, en de Maastoren-toren, het hoogste gebouw in Nederland met 230 meter. Aan de andere kant is Hotel New York een gebouw dat echt de geschiedenis van de buurt en zijn mensen symboliseert. In dit prachtige Jugendstil-gebouw was vroeger het hoofdkantoor van Holland America Line gevestigd, prachtig gerestaureerd. De Wilhelminakade, de beroemde pier van Rotterdam, was het startpunt voor tienduizenden mensen die aan hun reis naar een nieuw leven begonnen. Het Nederlands Fotomuseum, gelegen op het eiland Kop van Zuid en het nationale fotografiemuseum van Nederland, is een andere must-see attractie.

De Erasmusbrug neemt je mee naar een heel andere wereld: de Veerhaven, met zijn mooie gebouwen en eeuwenoude schepen, en het oude Delfshaven, een heerlijke historische wijk waar de bezoeker voor een korte periode de sfeer van het vooroorlogse Rotterdam kan ervaren.

Bron: Taxi Rotterdam Centrum